Tid som behövs: 20 minuter.
Att annonsera på Google kan ge stora resultat. Anledningen är att du direkt kan nå de som har en viss (köp)intention. Om jag till exempel Googlar ”röda skor” eller ”badrumsrenovering karlstad” är det stor chans att jag vill köpa röda skor respektive renovera ett badrum i Karlstad. Genom att följa nedan guide kommer du steg-för-steg igång med att framgångsrikt annonsera på Google. Har du frågor eller vill få hjälp? Tveka inte att höra av dig till Enkla Digital. Lycka till!
- Registrera ett konto på Google Ads
Börja med att registrera dig på Google. Det kan du göra genom att gå till Google Ads. Om du redan har ett Gmail-konto kommer du kunna logga in med det. När du har påbörjat registreringen fyller du i dina kontaktuppgifter, ditt företags uppgifter och lägger du in ett betalkort. Här kan du lägga in Mastercard, Visa och American Express.
När du följer stegen kommer du att redan då kunna lägga in en annons och sökord. Jag rekommenderar att du inte gör det än. Om du inte kan skippa detta steg rekommenderar jag att du fyller i ett sökord och en annons. Sedan kan du efter registreringen direkt pausa Google-annonsen så det inte kostar några pengar. - Välj sökord
Att välja rätt sökord är kanske det allra viktigaste. Här måste du hitta sökord som antingen direkt eller indirekt anknyter till det du säljer. Ifall du renoverar badrum i Karlstad kan du exempelvis utgå från att sökordet ”badrumsrenovering karlstad” kommer fungera bra. Men du kan också försöka tänka längre än så. Sökord som exempelvis ”hantverkare karlstad” eller ”byggfirma karlstad” kan också fungera bra. Försök att välja sökord som är relevanta direkt eller indirekt.
- Lägg in sökordsmatchning
Efter att du har valt rätt sökord är det viktigt att du lägger in dina sökord med rätt sökordsmatchning. Du kan välja mellan exakt matchning, frasmatchning, modifierad bredmatchning eller bred matchning.
Exakt matchning gör man antingen genom att sätta klamrar runt sökordet, exempelvis [badrumsrenovering]. (Detta gör du dock inte i Google Ads Editor, utan där markerar du bara knappen Exact). Med exakt matchning kommer du enbart att synas på annonser när folk söker på exakt det sökordet. Inget mer.
Frasmatchning lägger man i genom att lägga in citattecken, exempelvis ”badrumsrenovering karlstad”. Med frasmatchning kommer du synas på varje sökning där orden ”badrumsrenovering karlstad” förekommer i den ordningen. Du kommer exempelvis synas med din annons på en sökning som är ”bästa byggfirman på badrumsrenovering karlstad”. Notera att du i Google Ads Editor inte kan lägga in citattecken, utan istället måste välja ”Frasmatchning”.
Modifierad bredmatchning lägger man in genom att sätta plustecken framför varje ord, exempelvis +badrumsrenovering +karlstad. Med modifierad bredmatchning kommer du att synas på all sökningar som innehåller orden ”badrumsrenovering” samt ”karlstad”, oavsett var i sökningen dessa ord förekommer. Exempelvis kommer du både att kunna synas med din annons på sökningar som ”karlstad badrumsrenovering” och ”badrumsrenovering karlstad”. Modifierad bredmatchning skiljer sig alltså bara från frasmatchning på så vis att ordföljden i ditt sökord är viktig vid frasmatchning, men inte vid modifierad bredmatchning.
Bredmatchning lägger man i utan några tecken alls. Vi rekommenderar dock aldrig att du använder dig av bredmatchning. Anledningen är att Google tar dessa sökord som ursäkt för att du ska kunna synas med din annons på lite vad som helst. Det är till exempel möjligt att de med bredmatchning kommer synas på ”köksrenovering”, ”inspiration badrum” eller ”badrum ikea” för att ta några exempel. Detta kostar bara pengar och är något du bör undvika. - Skriv annonstexterna
Att skriva annonserna i Google Ads är kanske det roligaste. En annons består av en rubriker, beskrivningsrader och landningssidan (sidan du vill att de som klickar ska hamna på). Var kreativ och tänk på att rubrikerna är det allra viktigaste. Vi rekommenderar att du skriver det första sökordet i din första rubrik (Headline 1). I din andra rubrik rekommenderar vi att du skriver kort varför de ska klicka på dig. Skriv gärna en bra USP, men tänk på att varje rubrikrad bara rymmer 30 tecken. I din tredje rubrik kan du skriva ytterligare en USP eller kanske ditt företagsnamn. Texta vad som blir bäst!
Beskrivningsraderna ska också gärna innehålla sökordet samt en så kallad call-to-action. Det är vanligast att man tar sin call-to-action i slutet av beskrivningen. Bra exempel är ”Köp redan idag!” eller ”Läs mer!”.
Välj rätt landningssida som de som klickar på din annons ska hamna på. Det kan i vissa fall vara din startsida men i många fall är det en produktsida, kategorisida eller kanske till och med ett blogginlägg. Det bästa tipset är att välja den mest relevanta landningssidan för sökordet du väljer. Om du säljer röda skor är det exempelvis bäst att dina kunder hamnar på en sida om röda skor och inte svarta klänningar. - Välj kampanjinställningar
I Google Ads finns det en uppsjö av olika inställningar. De viktigaste att hålla koll på är dagsbudget, bud per klick, språk och plats.
Dagsbudget anger hur mycket du är beredd att spendera på en viss sökordskampanj på en dag. Vi rekommenderar att du börjar med en låg dagsbudget och ökar allteftersom du märker resultat.
Bud per klick betyder hur mycket du är villig att betala per klick för ett visst sökord. Dessa bud kan du sätta på sökords- eller annonsgruppsnivå. Sätt gärna ett litet högre bud i början så att du får lite trafik. Allteftersom du märker att du får klick kan du sänka budet tills du tycker att du får lagom med trafik till ett bra genomsnittligt klickpris.
Språkinställningen är extremt viktig och många gör fel här i början. Anledningen är att Google ofta anger engelska som standardspråk. Om du annonserar på svenska gör detta att du inte kommer få några klick. Ange därför rätt språk.
Platsinställningarna är också viktiga. Annonsera enbart i ditt leveransområde. Här kan du gå ner till kontinent-, land-, läns, ort- eller så lågt som stadsdelsnivå.
Notera att det finns en uppsjö andra viktiga inställningar, men hör gärna av dig till oss i så fall. - Ladda ned Google Ads Editor
Ifall du vill skapa ovan mycket snabbare än i Google Ads vanliga gränssnitt rekommenderar vi att du laddar ned Google Ads Editor. Med Google Ads Editor kommer du kunna styra hela ditt konto i bulk. Ifall du har hundra olika sökord, men vill ha ungefär samma annonstext för varje sökord kan du exempelvis kopiera dina annonskampanjer/annonsgrupper/annonser/sökord i Editorn för att snabbt bygga upp ett effektivt annonskonto. Det bästa med Editorn är att allt är offline. På så vis kan du göra en massa arbete i Editorn, gå hem på kvällen, återkomma nästa morgon och ladda upp dina ändringar och tillägg då.
- Lägg till annonstillägg
Annonstillägg är tillägg som gör din annons synligare och tillför mer information. Det finns många olika tillägg, men det viktigaste är platslänkstillägg, informationstillägg, samtalstillägg, tillägg med utbudsinformation och adresstillägg.
Platsläggstillägg är ytterligare länkar som syns under din annons. Dessa visas inte alltid, men när de gör det får din annons mycket mer utrymme och ger konsumenter möjlighet att klicka sig till andra sidor på din webbplats med en gång.
Informationstillägg är enkla, korta texter som berättar mer om din annons. Lägga gärna till några bra USP:ar som till exempel ”fri frakt”, ”bäst i test” eller ”öppet alla dagar”.
Samtalstillägg är ditt telefonnummer. På desktop syns själva numret och i mobilen syns en mobilsymbol som går att klicka på direkt för att ringa upp dig.
Tillägg med utbudsinformation är vilka produkter eller tjänster du säljer. Om du är hantverkare kan du exempelvis skriva här ”badrumsrenovering”, ”köksrenovering” och andra tjänster du levererar.
Adresstillägg är ett tillägg som visar din adress. Detta kan vara väldigt bra ifall du driver en butik, tandvårdsklinik eller annat. För att skaffa detta måste du registrera dig (kostnadsfritt) på Google My Business. Sedan kopplar du kontona och läggar till adresstillägget.
Notera att det alltid rekommenderas att man lägger till annonstillägg eftersom det gör dina annonserna bättre, vilket kan sänka din genomsnittliga klickkostnad. I Google Ads Editor kan du lägga till annonstilläggen till dina annonser i bulk, vilket går mycket snabbare än att göra det manuellt i Google Ads gränssnitt.