Intervju om affiliate – En väg att marknadsföra E-butiken

Facebook, Adwords, SEO, Influencers…Listan kan göras lång på vägar för E-butiker att öka trafiken och försäljningen. Ännu en väg är att jobba med affiliate. I korthet innebär det att butiken erbjuder provision till de som kan dra in konverterande trafik till deras butik. En person som jobbar med affiliate mot E-butiker är Johan Hummelgård – Så vi passade på att ställa några frågor.

Johan Hummelgård – Frilansskribent och affiliate-marknadsförare

Hej Johan! Vad är affiliate?

Lite förenklat kan man säga så här. Jag har en hemsida där jag skriver om termosar. På sidan finns affiliatelänkar som länkar till olika E-butiker. Om någon klickar på dessa länkar och sen köper något från E-butiken så får jag provision på det.

Är det lönsamt för E-butiker att marknadsföra sig med affiilate?

Det kan vara extremt lönsamt. Det beror helt på vilka produkter man har och hur mycket man samarbetar med publishers (vi som har hemsidor och bloggar). År 2017 hade jag exempelvis en sida som skapade merförsäljning åt en E-butik på över en miljon kronor. Av detta fick jag då ett par procent i provision.

Kan du visa exempel på en sida du har?

Ett enkelt exempel är flygaluftballong.se. En sida som marknadsför presentkort på ballongflygningar över hela Sverige.

Vad avgjorde att du vill satsa på affiliatesida inom luftballonger?

En kombination av idéer, sökordsanalys, provision och motstånd. Det är fördelen med affiliate. Jag är jag inte begränsad i mitt SEO-arbete mot specifika produkter (som en E-handlare är). Med hundratals E-butiker att välja på och tusentals produkter finns det alltid något jag kan satsa på där konkurrensen inte är extremt hård.

Hur såg du till att sidan började ranka bra på Google? Vad var din strategi?

Jag jobbar ganska basic. Content is King och sen får man ta det därifrån

Är det enkelt som e-handlare att starta ett affiliate-program likt Upplevelse.com, vilka du har samarbete med på din ballongsida?

Som E-handlare kan man kontakta Adrecord eller Adtraction (de två jag kan rekommendera) och höra vilka krav som finns. Jag vet exempelvis att det finns krav på omsättning men de ser även på hur lätt butikens produkter kan säljas online.

Tänker inte många e-handlare att du stjäl deras trafik?

Ja och nej. Det finns de som klagat på att jag legat före dem på Google. Det har då inte handlat om att jag legat etta på företagsnamnet men på deras huvudord. Men att slåss tjänar man inte något på. Då är det bättre att göra som vissa andra företag – samarbeta. De bästa E-butikerna är de där samarbetet flödar utan problem. De tipsar mig om nya produkter – jag tipsar de om andra saker.

Delar du med dig av länkkraft när du skickar en affiliatelänk?

Nej, det gör jag inte.