I tusentals år har köp och sälj varit standardmetod för transaktioner (såvitt jag känner till). Numera ser man oftare och oftare olika typer av leasing- och hyrmodeller. Personligen tycker jag att detta är en mycket intressant utveckling. Inte bara för att betalningsmodellen förändras utan även för att ansvaret för produkten ändrar karaktär.
Från produkt till tjänst
Om jag säljer en fysisk vara till dig säljer jag en produkt. Om jag hyr ut samma produkt och samtidigt behåller ansvaret för funktionaliteten säljer jag en tjänst. Denna ganska tråkiga spaning har stora konsekvenser för hur företag idag kan förändra sina processer. IT, office-management och andra interna avdelningar kan bli avlastade samtidigt som kassaflödet förändras.
Ansvaret förflyttas till säljaren
Ett bra exempel är om ditt företag skulle börja hyra skrivaren istället för att köpa den. Alla kan relatera till hur jobbiga skrivare kan vara. Bläcket blir kladdigt. Vissa delar av utskriften försvinner eller blir suddiga. Patronerna tar slut.
Om du då har köpt skrivaren kommer ansvaret vara ditt att lösa. Du äger skrivaren och därmed även ansvaret för funktionaliteten. Grattis.
Om du däremot hyr skrivaren köper du en tjänst. Du köper inte en skrivare utan möjligheten att kunn skriva ut. Det är en viktigt skillnad. Om skrivaren strular kan du bara ringa din leverantör som sedan är skyldig att åtgärda problemet. Självklart beror detta på hur ditt avtal ser ut, men om du avtalar om att service och underhåll ska ingå har du allt på det torra nästa gång det är problem.
Kassaflödet blir mer förutsägbart
Många produkter som företag behöver kostar mycket pengar att köpa. Att istället köpa samma sak som tjänst kan många gånger vara en fördel. Det gäller inte bara skrivaren. utan man kan nuförtiden även hyra eller leasa sin webbplats, företagsbil, företagslokal, betalningssystem, redovisningsprogram etc.
Detta kan vara en stor fördel för kassaflödet. Framförallt i början av resan som företagare är det ofta många höga utgifter och få intäkter. Om man istället börjar med att hyra in många tjänster kan man avlasta kassaflödet betydligt. Ifall man efter ett antal månader eller år tycker att man betalar för mycket i hyra är det bara att säga upp tjänsterna och byta till att köpa produkterna istället.
Med hyresmodellen blir kassaflödet även mer förutsägbart. Det blir ingen plötslig stor utgift när skrivaren går sönder eller när hemsidan kraschar. Det är din leverantörs problem och belastar inte ditt kassaflöde.
Länkar: