Hur ofta köper du en ytterdörr, en soffa eller fönster? Förmodligen inte så ofta. Hur gör konsumenter när de handlar dessa saker? Många går såklart till bygghandeln direkt, men notera att det finns en hel del som börjar köpresan online.
Ett exempel är att du ska köpa en ytterdörr. De som börjar köpresan på nätet letar ofta efter rabatter och erbjudanden. Men med tanke på hur viktiga detaljerna är forskar många konsumenter också exempelvis på vilken säkerhetsklass en dörr tillhör, skydd mot brand, låsmekanismerna och andra detaljer. Många dörrar idag ska kunna kompletteras med ett elektroniskt lås för att slippa problem med nyckel och förenkla onlineleveranser.
Exemplet med ytterdörrar/dörrar är bara ett. Köpresan för de flesta konsumenterna börjar ofta online, men kan också avslutas på nätet. Processen är varken rak, u-formad eller självklar på annat sätt.
Som affärsrörelse som säljer över nätet är det viktigaste, i avsaknad av starkt varumärke, att ha god synlighet i sökmotorer. En starkt bidragande faktor häri är innehållet på webbshoppen. Om vi håller oss till dörrarna (eller vilken annan produkt som helst) innebär det att följande ska vara väldefinierat på hemsidan:
- Produktbeskrivningar som ingående förklarar alla detaljer. I dörrexemplet innebär det utförliga beskrivningar av material, säkerhetsfunktioner och andra detaljer.
- Tilltalande produktbilder. Bilder med god skärpa som visualiserar dörrens funktioner och utseendemässiga detaljer.
- Recensioner. Kundomdömen som tillåter folk att se vad andra tyckte om produkten.
- Information om erbjudanden och leverans. Är det rabatt på ytterdörren i fråga? Vad gäller för frakt, leveransvillkor och leveransdatum?
- Monteringsanvisningar.
- Egenskaper. Vikt, mått, garantiinformation, eventuella säkerhetsklassningar.
Självklart är ovan viktiga men det är enbart den information som måste finnas med på produktsidorna. I övrigt ska självklart hemsidan ha en enkel check-out, snygg design och andra konverteringsvänliga funktioner som kundsupport mm.