Hur kan du lyckas med Google Ads (Adwords) & Google Shopping i Stockholm?

Google Ads (Adwords) i Stockholm – vi hjälper dig

Vill du få fler offertförfrågningar, bokningar eller försäljning på din hemsida i Stockholm? Då är det med Google Ads (tidigare AdWords) du ska börja. Dagligen görs miljontals sökningar på Google och Bing bara i huvudstaden. Konsumenter och företag börjar i en majoritet av fallen söka på Google innan de bestämmer sig för att skicka in sina kontaktuppgifter eller göra ett köp. På Enkla Digital hjälper vi dig lyckas med Google Ads i Stockholm genomföljande enkla process:

  1. Vi gör en kostnadsfri utvärdering av potentialen från Google Ads. Du kommer få svar på följande:
  • Hur många relevanta sökningar skulle jag potentiellt kunna synas på?
  • Vilka sökord är intressanta för mig att annonsera på?
  • Hur många klick och bokningar/köp/offertförfrågningar kommer jag kunna förvänta dig?
  • Ungefär hur mycket kommer Google Ads ta betalt?
  • Vilken geografisk avgränsning ska vi ställa in i Google Ads (hela Stockholm, bara Kungsholmen eller mer)?

2. Vi har kontakt över mejl, telefon eller besök för att diskutera igenom strategi och upplägg.

3. Vi skriver ett avtal. Till en fast månadsavgift kommer du kunna nå hundratals nya kunder. Om det inte går som det har tänkt är det bara att säga upp avtalet med oss. Enbart en månads uppsägningstid.

4. Du ger feedback och vi gör annonserna tillsammans. På så vis kombinerar vi branschens best-practise med ditt företags unika erbjudande.

5. Vi förser dig med kostnadsfri rådgivning hur du kan göra din hemsida mer användarvänlig för att nå fler kunder

Hur fungerar  Google Ads (Adwords) generellt?

Enkelt uttryckt är Google Ads ett system där du väljer vilka sökord du vill att dina annonser ska synas på. I Google Ads (tidigare kallad AdWords) kan du skapa dina egna annonser och matcha ihop dessa med dina sökord. När någon sedan googlar på dina inlagda sökord kommer din annons få en visningar och klick. Google tar betalt för varje klick. Det är således i Google Ads du anger hur mycket du är beredd att betala för varje klick. Den stora fördelen med Google Ads är att du enkelt kan se vilka sökord som resulterar i försäljning. Således kan du lägga större delen av din budget på sökord som fungerar väl och dra ner på sökord som underpresterar.

Hur blir annonseringen på Google Ads så (kostnads)effektiv som möjlig?

Genom lång erfarenhet från Google Ads i Stockholm vet vi att följande är de bästa strategierna för att lyckas väl. Generellt måste man alltid betänka att konkurrensen i Stockholm är högre än övriga landet. Därmed är även klickpriserna något högre. Samtidigt är Stockholmarna generellt något köpkraftigare. Vi har märkt att många annonsörer får en aningen högre avkastning.

Nedan följer generella tips på hur man lyckas så bra som möjligt:

Gör annonser som sticker ut:

Vad gör ditt erbjudande unikt? Erbjuder du en gratis utvärdering, någon garanti, snabb leverans, gratis frakt eller något liknande? Skriv med det i dina annonser!

Välj rätt sökord:

Välj sökord som inte kostar för mycket. Ofta kostar de vanligaste sökorden allra mest. I våra analyser brukar vi ta fram relevanta varianter på sökorden du vill synas. Dessa är ofta billigare och mer effektiva. Ett exempel är att hellre lägga krut på “bra frisör Södermalm” än “frisör”.

Optimera löpande:

Gå in i kontot flera gånger i veckan för att se vilka sökord som fungerar bäst. Finns det några underpresterande sökord? Ta bort dem. Finns det några annonser som presterar exceptionellt? Kopiera dem till fler sökord och lägg mer pengar på dessa.

Använd dig av Google Ads maskininlärning och automatiserade budstrategier:

Google Ads erbjuder kostnadsfria så kallade budstrategier som genom maskininlärning kartlägger din Google Adsdatan och analyserar hur du kan få ut mest av Google Ads. När är det optimalt att synas som allra mest? För vilka personer och var? Genom maskininlärning lyckas budstrategierna skapa mest valuta för pengarna.

Gör geografiska avgränsningar:

Du kanske inte är verksam i hela landet eller alla stadsdelar. I Google Ads går det att bestämma var du vill att dina annonser ska visas och vilka delar som ska exkluderas. Vill du att annonserna ska visas bara inom en radie av 10 kilometer runt din butik? Ingen fara. Det går att ställa in.

Buda så att annonsen hamnar på en lagom hög genomsnittlig annonsposition

Allt alltid vilja synas på första plats för ditt sökord kan vara en bra idé – men också väldigt dyrt. Ju högre upp på Google söksida du vill ha din annons, desto mer får du betala. Således är det bättre att bredda ditt Google Adskonto med fler sökordsvarianter. På så vis kan du få fler klick från fler sökord, ha en något lägre annonsposition (position 3 kanske) och på så vis minska din genomsnittliga klickkostnad. På så vis maximerar du klick och försäljning för din Google Adsbudget.

Vad kostar Google Ads?

När du har lagt in dina sökord och annonser kommer de att visas så fort du har ställt in Google Adskontot och fört in dina betalningsuppgifter. Sedan börjar Google Ads visa dina annonser på sökorden som du har valt. Kostnaden per klick beror grovt räknat på följande variabler:

  • Finns det många andra som köper ditt eller liknande sökord?
  • Hur stor andel av alla som ser din annons klickar på den?
  • Hur bra är landningssidan du har valt?
  • Nämner du sökordet i annonsen? (Annonsrelevans)

Sammantaget kan ett klick kosta allt från några ören till över hundra kronor. Det beror helt på ovan omständigheter. Enligt Hochman Consultants ligger genomsnittliga klicket globalt ligger på över 2 dollar (år 2016).

Bildannonsering i sökmotorn: Google Shopping för e-handelare

Google Shopping 2019

För den som driver en e-handel är Google Shopping tveklöst ett av de mest effektiva sätten att annonsera. Här kommer dina produkter, med bild, pris och namn, direkt synas för konsumenter som söker varor online. En studie från Search Engine Journal visar att e-handlare i USA lägger över 75% av sin Google-budget på Google shopping

Hur börjar man annonsera på Google Shopping?

Att börja annonsera på Google shopping är inte svårt. Framförallt om man har ett fåtal produkter. Om du inte har fler än 100 produkter och sortimentet förändras inte ofta kan man skapa annonserna manuellt. Detta gör man i en kostnadsfri programvara som heter Merchant Center som man länkar med Google Ads. I Google Merchant Center länkar man sedan till ett Google Sheet. I detta dokument skapar man en tabell som innehåller kolumner med information om produktnamn, produktbeskrivning, produkt-ID, pris, produktkategori, produktlänk och bildlänk mm. Beroende på vilken typ av produkt man säljer kan man ange många fler kolumner med information. Tänk på att det är viktigt att produktbilden är tydlig med vit eller grå bakgrund. 

Inga sökord i Google Shopping

Annonsering med Google fungerar lite annorlunda eftersom man till skillnad från vanliga annonser inte lägger in några sökord i annonskampanjerna. Google matchar sökningarna automatiskt med produktnamnet, produktbeskrivningen och produktkategorin. Denna matchning fungerar väldigt bra om dessa attribut är korrekt uppsatta. 

Hundratals produkter kräver automatisk feed

Vissa e-handlare har hundratals eller tusentals produkter. Då kan man i praktiken inte upprätta en Google Sheet tabell, utan då rekommenderas det att man tar hjälp av en utvecklare som går in i webbplatsen kärnkod för att där skapa ett flöde (feed) som man sedan länkar in till Merchant Center. Enkla Digital har lång erfarenhet av att sätta upp feeder med hjälp av utvecklare.

Ta kontakt! Vi hjälper dig med Google Ads (Adwords) i Stockholm

Vi är bara ett telefonsamtal bort. Ta kontakt för en kostnadsfri sökordsanalys och genomgång!

Om du är osäker på huruvida SEM verkligen är något för ditt företag rekommenderar vi det korta testet nedan.

Skulle du vilja ta ett snack med oss?

Tveka inte att höra av dig. Vi återkommer med en kostnadsfri sökordsanalys och uppskattning vad SEM och SEO kommer att kosta.