Synas online

Så kan du synas online inför 2020

Att synas online är inte svårt, men att göra det på ett kostnadseffektivt sätt är inte alls lika enkelt. Att kasta bort pengar på Google Ads eller Facebook är något som drabbat många. Man ställer in sina budgetbegränsningar och programmen börjar spendera pengarna åt en. Några veckor senare inser man att resultatet är extremt blygsamt. Du är tusentals kronor fattigare. Ingen kund rikare. Ingen bra start på 2020.

Att börja synas online

Att börja synas online ska man därför göra i rätt ände. Sökmotoroptimering (SEO) och Google Ads (SEM)är oftast där man ska börja. Eftersom SEO är gratis är det såklart bäst att börja där. Du kan enkelt börja med att:

  1. Skriva extremt bra innehåll. Helst det bästa innehållet om ämnet på HELA nätet. Man taggar rubrikerna ordentligt (H1, H2, H3 etc.). Använd sökordet och synonymer ett antal gånger. Lägg in några bra bilder med fina ALT-taggar.
  2. Släng in några länkar. Hör av dig till några bloggar och be dem om länkbyte. De flesta blir väldigt glada!
  3. Implementera Google Analytics och Google Search Console för att börja samla data.

Allt ovan är kostnadsfritt. Det kostar bara tid. Om man ska starta ett nytt företag har man, om man planerar rätt, gott av den varan. Då ska man definitivt prioritera SEO, i alla fall i viss utsträckning.

SEM ger dig mer digital synlighet – snabbt

Tyvärr brukar SEO dröja åtminstone ett år innan man börjar skörda digitala resultat på riktigt. Därför kan en riktad insats i Google Ads vara av stor betydelse. Du kanske tänker, hur annonserar man på Google? Om du inte har erfarenhet av Google Ads ska du definitivt höra av dig till en expert. Men innan du gör det är det en god idé att börja fundera över vilken taktik du vill tillämpa.

  1. Vad är syftet med annonseringen? Trafik till hemsidan, försäljning eller kontaktförfrågningar?
  2. Vilka sökord vill du rikta in dig på?
  3. Vilka annonsbudskap har du tänkt dig?

När du har kommit igång med både SEO och SEM har du kommit ganska långt. Sökmotorn är en oerhörd kraftfull kanal som kan leda tusentals kunder. Däremot kommer (över?) 95% procent av alla dina webbplatsbesökare inte att bli kunder vid första hemsidebesöket.

Så vad kan du göra åt det?

Bra och billiga knep för att komma åt de 95%:en

Det finns några billiga knep för att öka din digitala synlighet mot personer som förmodligen är nära att bli dina kunder.

Det kallas retargeting.

Retargeting betyder att du visar upp annonser mot personer som tidigare har besökt din webbplats. Det är ett väldigt billigt sätt att synas online för att återengagera dina potentiella kunder.

Det finns 3 enkla metoder. Nedan 3 åtgärder kanske kommer kosta dig totalt 1000 kr i månaden, men ge dig väldigt hög avkastning.

Retargeting på Youtube

I Google Ads kan man enkelt ladda upp video-annonskampanjer på Youtube. Med hjälp av Google Analytics kan du skapa listor på dina tidigare webbplatsbesökare. Sedan lägger du in de på din video-kampanj. När dina Youtube-annonser är klara riktar du enbart in dig på den listan. Nu kommer dina Youtube-filmer bara visas för de som bara behöver en liten knuff till innan de blir dina kunder.

Retargeting med Display-annonser

Samma lista över dina tidigare webbplatsbesökare kan du enkelt tillämpa på en Display-kampanj. Display-annonser är bildannonser som visas i Googles Display-nätverk som består av miljontals webbplatser över hela nätet. De är väldigt enkelt att göra. Du behöver inte ens designa dem själv utan många gånger räcker det med att ladda upp en eller två bilder. Google gör resten. Du kommer synas online på ett brutalt kostnadseffektivt sätt.   

Retargeting på Facebook och Instagram – hög digital synlighet

Fördelen med Facebook är att de äger Instagram. Om du skapar annonser i Facebook Ads kommer du med ett klick även kunna rikta in dessa mot Instagram.

Det enda tekniska du behöver göra för att komma igång med Facebook och Instagram är att skapa ett företagskonto och lägga in Facebook-pixeln på din webbplats.

Efter det kan du skapa snygga bild- eller videoannonser och rikta in dessa mot de 95% av dina webbplatsbesökare som inte blev dina kunder direkt.

Lycka till med din digitala synlighet!